Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest obecnie najczęściej diagnozowanym zaburzeniem neurobiologicznym u dzieci i młodzieży. Niektóre szacunki mówią, że dotyka ono nawet 5% osób poniżej 18 roku życia. Diagnoza najczęściej stawiana jest między 6 a 12 rokiem życia, jednak w wielu przypadkach pierwsze objawy dostrzec można już u 4-5-latków.
ADHD u dzieci i młodzieży
ADHD przejawia się w trzech obszarach:
- nadpobudliwości ruchowej,
- zaburzeń koncentracji uwagi,
- impulsywności.
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE
Nasi specjaliści, którzy mogą Ci pomóc
Objawy ADHD u dzieci i młodzieży
Objawy ADHD mogą utrzymywać się od dzieciństwa, przez wiek nastoletni aż do dorosłości, z różnym nasileniem w zależności od okresu rozwojowego.
Nadpobudliwość ruchowa przejawia się w:
- potrzebie ciągłego ruchu, potocznie określanej jako “wiercenie się”,
- trudnościach z rozładowaniem energii, a przez to rzadkim uczuciem zmęczenia,
- braku możliwości odpoczynku w stabilnej pozycji, np. siedzącej lub leżącej.
Zaburzenia koncentracji objawiają się przez:
- trudności w skupieniu uwagi na jednym zadaniu, zwłaszcza uznanym za nudne,
- przerywanie wykonywanych czynności bez ich zakończenia,
- gubienie przedmiotów,
- trudności w zapamiętywaniu, a tym samym w nauce.
Impulsywność u dzieci z ADHD to:
- niecierpliwość,
- gadatliwość, w tym przerywanie innym,
- działanie na zasadzie bodziec-reakcja, bez analizy konsekwencji,
- nieumiejętność czekania na swoją kolej w zabawie,
- konflikty z rówieśnikami, np. wyrywanie zabawek.
Nie zapominajmy jednak, że osoby z ADHD są niezwykle kreatywne, a w dorosłym życiu towarzyskie. Szybko podejmują decyzje i doskonale odnajdują się w pracy pod presją czasu. Wiele z nich osiąga sukcesy zawodowe.
Formy terapii dzieci z ADHD
Terapia dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi ma na celu zwiększenie ich umiejętności adaptacyjnych, nakierowanie na rozpoznawanie swoich emocji i zachowań, a przez to lepsze radzenie sobie z wyzwaniami, jakie stawia przed nimi ADHD. W przypadku obniżonej samooceny, która towarzyszy często zaburzeniu, można wprowadzić również spotkania z psychologiem.
W terapii dzieci z ADHD wykorzystuje się:
- TUS – trening umiejętności społecznych,
- CBT – psychoterapię poznawczo-behawioralną,
fizjoterapię, typu: terapia manualna czy czaszkowo-krzyżowa, - integrację sensoryczną,
- neuro-bio-feedback połączony z relaksacją.
Jeśli interwencje psychologiczne nie przynoszą pożądanych efektów, lekarz psychiatra może dołączyć farmakoterapię.