Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ADHD u dzieci i młodzieży

ADHD przejawia się w trzech obszarach:

  • nadpobudliwości ruchowej,
  • zaburzeń koncentracji uwagi,
  • impulsywności.

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest obecnie najczęściej diagnozowanym zaburzeniem neurobiologicznym u dzieci i młodzieży. Niektóre szacunki mówią, że dotyka ono nawet 5% osób poniżej 18 roku życia. Diagnoza najczęściej stawiana jest między 6 a 12 rokiem życia, jednak w wielu przypadkach pierwsze objawy dostrzec można już u 4-5-latków. 

Objawy ADHD u dzieci i młodzieży

Objawy ADHD u dzieci i młodzieży

Objawy ADHD mogą utrzymywać się od dzieciństwa, przez wiek nastoletni aż do dorosłości, z różnym nasileniem w zależności od okresu rozwojowego.

Nadpobudliwość ruchowa przejawia się w:

  • potrzebie ciągłego ruchu, potocznie określanej jako “wiercenie się”,
  • trudnościach z rozładowaniem energii, a przez to rzadkim uczuciem zmęczenia,
  • braku możliwości odpoczynku w stabilnej pozycji, np. siedzącej lub leżącej.

Zaburzenia koncentracji objawiają się przez:

  • trudności w skupieniu uwagi na jednym zadaniu, zwłaszcza uznanym za nudne,
  • przerywanie wykonywanych czynności bez ich zakończenia,
  • gubienie przedmiotów,
  • trudności w zapamiętywaniu, a tym samym w nauce.

Impulsywność u dzieci z ADHD to:

  • niecierpliwość,
  • gadatliwość, w tym przerywanie innym,
  • działanie na zasadzie bodziec-reakcja, bez analizy konsekwencji,
  • nieumiejętność czekania na swoją kolej w zabawie,
  • konflikty z rówieśnikami, np. wyrywanie zabawek.

Nie zapominajmy jednak, że osoby z ADHD są niezwykle kreatywne, a w dorosłym życiu towarzyskie. Szybko podejmują decyzje i doskonale odnajdują się w pracy pod presją czasu. Wiele z nich osiąga sukcesy zawodowe.

Formy terapii dzieci z ADHD

Formy terapii dzieci z ADHD

Terapia dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi ma na celu zwiększenie ich umiejętności adaptacyjnych, nakierowanie na rozpoznawanie swoich emocji i zachowań, a przez to lepsze radzenie sobie z wyzwaniami, jakie stawia przed nimi ADHD. W przypadku obniżonej samooceny, która towarzyszy często zaburzeniu, można wprowadzić również spotkania z psychologiem.

W terapii dzieci z ADHD wykorzystuje się:

  • TUS – trening umiejętności społecznych,
  • CBT – psychoterapię poznawczo-behawioralną,
    fizjoterapię, typu: terapia manualna czy czaszkowo-krzyżowa,
  • integrację sensoryczną,
  • neuro-bio-feedback połączony z relaksacją.

Jeśli interwencje psychologiczne nie przynoszą pożądanych efektów, lekarz psychiatra może dołączyć farmakoterapię.

Sprawdź wolne terminy

Umów wizytę

najczęściej zadawane pytania

Jak długo trwa terapia dzieci z ADHD?

Ile kosztuje terapia ADHD u dziecka?

Jak przygotować się do wizyty u specjalisty zdrowia psychicznego?