Krioterapia – kiedy warto zastosować leczenie zimnem? Wskazania, przebieg

Krioterapia. Gdzie można wykonać zabieg?
Szukasz miejsca, w którym wykonywany jest zabieg krioterapii? Sprawdź ofertę Interdyscyplinarnego Centrum Rehabilitacji Interfizjo!

Krioterapia od lat stosowana jest w medycynie i kosmetologii. Metoda zyskała ogromną popularność dzięki wielokierunkowemu działaniu. Dowiedz się więcej o tym innowacyjnym zabiegu, z którego skorzystasz w Interdyscyplinarnym Centrum Rehabilitacji Interfizjo.

Krioterapia – opis zabiegu

Krioterapia, znana także jako terapia zimnem, polega na wykorzystaniu niskich temperatur do leczenia różnych dolegliwości. Ma na celu stymulowanie naturalnych procesów obronnych organizmu, co przyspiesza regenerację tkanek i łagodzi ból. Krioterapia jest też ceniona za swoje właściwości przeciwzapalne.

Wiele osób nie zna mechanizmów krioterapii. Co to jest za procedura? Można ją stosować ogólnie, podczas zabiegu w kriokomorze lub tylko na konkretne obszary ciała. Wtedy mówimy o krioterapii miejscowej. Innym polecanym zabiegiem z zakresu fizykoterapii jest między innymi elektroterapia.

Krioterapia – wskazania

Zabieg krioterapii ma szerokie zastosowanie w medycynie. Często jest polecany osobom cierpiącym na przewlekłe stany zapalne, a także osobom borykającym się z bólami w obrębie układu ruchu. Terapia zimnem jest stosowana również w rehabilitacji pacjentów po urazach mięśni i stawów. Zabiegi krioterapii są często wykorzystywane w kosmetologii, ponieważ stymulują produkcję kolagenu, co pomaga skórze utrzymać jędrność i elastyczność.

Oto najważniejsze wskazania do przeprowadzenia zabiegu krioterapii:

• niektóre choroby układu ruchu,
  • osteoporoza,
  • zespoły bólowe kręgosłupa,
  • zwichnięcia, skręcenia, złamania kończyn,
  • rekonwalescencja po urazach narządów ruchu,
  • wspomaganie odchudzania,
  • chęć skorzystania z odnowy biologicznej.

Przeciwwskazania do krioterapii

Mimo wielu korzyści, jakie zapewnia, metoda ta nie jest odpowiednia dla każdego. Istnieją pewne przeciwwskazania do krioterapii, które należy wziąć pod uwagę. Są to między innymi nadmierna potliwość, niedoczynność tarczycy i inne schorzenia metaboliczne, a także podeszły wiek. Warto poznać inne zabiegi, które oferujemy w Interdyscyplinarnym Centrum Rehabilitacji Interfizjo. Należy do nich między innymi laser wysokoenergetyczny.

Przed terapią zimnem muszą powstrzymać się również osoby, które:

• mają stwierdzone uczulenie na zimno,
  • cierpią na chorobę nowotworową,
  • zmagają się z zaawansowaną anemią,
  • cierpią na choroby układu oddechowego o ostrym przebiegu,
  • mają na skórze rozległe blizny,
  • spożywały wcześniej alkohol lub zażywały leki o działaniu neuroleptycznym.

Terapia zimnem w kriokomorze

Większość pacjentów krioterapię kojarzy z zamknięciem w kriokomorze. W tej sytuacji temperatury rzędu -180 stopni Celsjusza działają na całe ciało pacjenta. Przed wejściem trzeba się do tego dostosować, dlatego cały zabieg składa się z trzech etapów:

• przygotowania, które polega na założeniu stroju kąpielowego, maseczki, czapki, rękawiczek oraz skarpet, by uniknąć odmrożeń;
  • przyzwyczajenia organizmu do niskiej temperatury, by nie doznać szoku termicznego;
  • doświadczenia temperatury sięgającej nawet -180 stopni Celsjusza.

Czym jest krioterapia miejscowa?

Krioterapia miejscowa to specyficzna forma terapii zimnem, która koncentruje się na określonym obszarze ciała. Zabieg krioterapii wykonuje się przy użyciu specjalnych urządzeń, które generują bardzo niskie temperatury. W przeciwieństwie do ogólnego zabiegu w kriokomorze krioterapia miejscowa nie wpływa na całe ciało, ale tylko na wybrany obszar. Możemy mówić na przykład o krioterapii kolana.

Krioterapia miejscowa – na co pomaga?

Na co pomaga krioterapia miejscowa? Wykorzystanie niskich temperatur w konkretnym obszarze ciała może przynieść wiele korzyści. Działa przeciwzapalnie, przeciwbólowo i przeciwobrzękowo. Jest często zalecana w przypadku przewlekłych dolegliwości bólowych, takich jak bóle mięśniowe, stawów czy kręgosłupa, a także na nerwobóle.

Ponadto krioterapia miejscowa jest stosowana w rehabilitacji. Pomaga przywrócić normalną funkcję narządów ruchu po urazach i operacjach. Czy każdy może skorzystać z krioterapii miejscowej? Przeciwwskazania są podobne jak przy zabiegu w kriokomorze. Należy między innymi uwzględnić nadwrażliwość na zimno, ciężkie choroby serca i układu krążenia, a także stany zapalne naczyń krwionośnych.

O zastosowaniu danej formy leczenia za każdym razem decyduje specjalista.

Ile trwa krioterapia miejscowa?

Czas trwania zabiegu krioterapii miejscowej zależy od wielu czynników, w tym od rodzaju dolegliwości i obszaru leczenia. Ile trwa krioterapia miejscowa? Lekarz nie może dopuścić do powstawania odmrożeń, dlatego czas trwania to około 3 minuty. Poza tym należy spełnić szereg wytycznych w kwestii przebiegu procedury.

Miałam przyjemność odbyć kilka zabiegów krioterapii w Interfizjo i zawsze przebiega to szybko i w miłej atmosferze!

Hanna

Krioterapia tutaj jest bardzo przyjemnym zabiegiem. Nim zdążę wejść, to już jest po zabiegu. To wszystko dzięki cudownej atmosferze, którą stworzyli tutaj terapeuci. Zachęcam do tego, żeby samemu sprawdzić i ocenić. 🙂

Ida

Kolejna forma terapii, którą miałem przyjemność tu odbyć. Po bolesnym skręceniu kostki nie ma śladu, dzięki jak zawsze profesjonalnej pomocy ze strony Interfizjo.

Michał

Jak przebiega zabieg krioterapii?

Jakie efekty daje zabieg krioterapii?

Jak się przygotować do zabiegu krioterapii?