Ultradźwięki – fizjoterapia

Ultradźwięki – fizjoterapia. Jakie są korzyści tego zabiegu?
Jak działają ultradźwięki w fizjoterapii? Poznaj ofertę Interdyscyplinarnego Centrum Rehabilitacji Interfizjo.

Ultradźwięki w fizjoterapii wpływają na organizm i pomagają w walce z bólem i urazami. Poznaj bliżej działanie tego narzędzia i dowiedz się, kiedy warto skorzystać z tego zabiegu.

Opis zabiegu ultradźwiękami fizjo

Ultradźwięki w fizjoterapii są wykorzystywane ze względu na unikalne właściwości. Generują fale o częstotliwości 1 MHz lub 3 MHz, które wpływają na ciało na wiele sposobów. Jednym z nich jest mikromasaż, a ponadto generują ciepło, a także wpływają na koloidy tkankowe. Wiąże się to z wieloma korzyściami zdrowotnymi, zarówno na poziomie komórkowym, jak i ogólnym.

ULTRADŹWIĘKI – DZIAŁANIE
Zmiany, które następują na poziomie komórkowym, obejmują między innymi wzmożenie przepuszczalności błon komórkowych, transport cząsteczek tlenu i pobudzenie przemiany materii komórek. Korzystanie ultradźwięków na poziomie ogólnym przekłada się natomiast między innymi na:

• działanie przeciwbólowe i przeciwzapalne,
  • przyspieszenie przepływu limfy,
  • zmniejszenie napięcia mięśni.

Wskazania do zabiegu ultradźwiękami

W fizykoterapii ultradźwięki są stosowane do leczenia różnych schorzeń. Najczęściej wykorzystuje się je w celu redukcji bólu, poprawy krążenia krwi, a także przyspieszenia procesu gojenia. Oto niektóre z najczęstszych wskazań do terapii ultradźwiękowej:

• stan zapalny – ultradźwięki fizjo mogą przynieść ulgę w stanach zapalnych, takich jak tendinitis (zapalenie ścięgna) czy bursitis (zapalenie kaletki maziowej);
  • złamania – zabiegi ultradźwiękami mogą przyspieszyć proces gojenia złamań, szczególnie tych, które goją się wolno;
  • ból mięśni i stawów – ultradźwięki miejscowe mogą pomóc złagodzić ból mięśni i stawów, na przykład w przypadku artretyzmu, fibromialgii czy innych schorzeń przewlekłych;
  • przyrost masy mięśniowej – niektóre badania sugerują, że ultradźwięki mogą wspomagać przyrost i regenerację mięśni;
  • obrzęki i siniaki – terapia ultradźwiękowa może przyspieszyć redukcję obrzęków i siniaków;
  • zespół bolesnego barku – zabieg ultradźwiękami jest często stosowany w leczeniu zespołu bolesnego barku;
  • osteoporoza – niektóre badania wskazują, że ultradźwięki miejscowe mogą pomagać w leczeniu osteoporozy, poprzez stymulację procesów anabolicznych w kościach;
  • zespół cieśni nadgarstka.

ULTRADŹWIĘKI – PRZECIWWSKAZANIA
Pamiętaj, że terapia ultradźwiękowa nie jest odpowiednia dla wszystkich pacjentów. Jeśli chodzi o ultradźwięki, przeciwwskazania obejmują:

• ciążę (głównie terapia skierowana na dolną część pleców lub brzucha),
  • nowotwory,
  • aktywne infekcje,
  • aktywne krwawienia,
  • obecność metalowych implantów w obszarze terapii,
  • choroby serca.

Podobnie jak w przypadku innych rodzajów terapii (np. krioterapii) przed rozpoczęciem zabiegów zaleca się konsultację z lekarzem lub fizjoterapeutą.

Jak przebiega zabieg z wykorzystaniem ultradźwięków? Fizjoterapia krok po kroku

Zabieg ultradźwięków w fizjoterapii składa się z kilku ważnych kroków. Na początku wybiera się substancję sprzęgającą, która ułatwia przesuwanie głowicy po polu zabiegowym. Najczęściej wykorzystuje się do tego olej parafinowy, żele lub wazelinę, które powinny być lekko podgrzane, aby można było uniknąć skurczu naczyń z powodu zimna.

Kolejnym krokiem jest wybór metody prowadzenia głowicy, która może być labilna (okrężnie lub pasmami) lub stabilna (służąca do usuwania złogów). Metoda wykonania zabiegu zależy od obszaru, na którym chcemy skupić się najbardziej. Może:

• być lokalna (w miejscu zmian chorobowych),
  • być segmentarna (nadźwiękawianie okolicy przykręgosłupowej),
  • dotyczyć schematów neuroterapeutycznych.

Ultradźwięki – parametry

Kluczowe dla skuteczności procedury jest odpowiednie dostosowanie parametrów zabiegu. Należą do nich moc ultradźwięków w fizykoterapii, czas trwania zabiegu, liczba zabiegów w serii, wielkość głowicy i współczynnik wypełnienia. Dawki ultradźwięków w fizjoterapii są zróżnicowane – w stanach ostrych stosuje się słabe dawki mocy, w przewlekłych – średnie, a duże dawki ultradźwięków stosuje się sporadycznie.

Czas trwania zabiegu zależy od obszaru, który poddaje się działaniu ultradźwięków. Bez względu na wybrane parametry ultradźwięków ważne jest, aby zabiegi były prowadzone przez doświadczonego fizjoterapeutę, który dostosuje je indywidualnie do twoich potrzeb. Takiego specjalistę znajdziesz w Interdyscyplinarnym Centrum Rehabilitacji Interfizjo. Umów się na wizytę i sprawdź działanie ultradźwięków lub innych narzędzi z zakresu fizykoterapii, na przykład lasera niskoenergetycznego lub terapii TECAR z wykorzystaniem urządzenia Winback.

Bardzo dziękuję za kilka sesji terapii ultradźwiękami cudownej pani terapeutce! Męczę się ze schorzeniami stawów od dawna, ale ta terapia bardzo pomaga! Obowiązkowe miejsce dla każdego, kto szuka i chce otrzymać najlepszą pomoc.

Ewa

Polecam Interfizjo, a w szczególności zabiegi rehabilitacyjne. Miałem okazję trafić tu z powodu dużych obrzęków kolana po wypadku i po rozmowie z fizjoterapeutą zapisałem się na terapię ultradźwiękami. Po kilku zabiegach ból i siniaki zniknęły, a ja się czuję świetnie.

Grzegorz

Bardzo komfortowe i piękne miejsce na mapie miasta. Dostałam się tu z polecenia przyjaciółki i nie zawiodłam się. Pracują tu fachowcy, którzy pomogli mi uporać się z bólami mięśniowymi i stawów. Dzięki!

Anna