Terapia manualna – kiedy jest potrzebna? Przebieg zabiegu i jego efekty

Potrzebujesz specjalisty od terapii manualnej? Sprawdź ofertę Interdyscyplinarnego Centrum Rehabilitacji Interfizjo! Tutaj poprawisz swoje samopoczucie.

Terapia manualna, jedna z metod fizjoterapeutycznych, to technika o bogatym spektrum zastosowań. Oferujemy ją w Interdyscyplinarnym Centrum Rehabilitacji Interfizjo. Jeśli masz problem z kręgosłupem lub układem ruchu, to jest to zabieg odpowiedni dla ciebie.

Terapia manualna – co to jest? Opis zabiegu

Co to jest terapia manualna? Mówiąc ogólnie, jest to metoda stosowana przez fizjoterapeutów, nazywanych także terapeutami manualnymi. Zabieg ten polega na ręcznym manipulowaniu mięśniami i stawami pacjenta w celu złagodzenia bólu i przywrócenia mobilności. Nie jest to zwykły masaż manualny, lecz bardziej skomplikowana technika, która wymaga specjalistycznego szkolenia i praktyki.

Rehabilitacja manualna polecana jest wielu grupom pacjentów – od tych z urazami sportowymi, po osoby starsze z dolegliwościami bólowymi. W Interfizjo oferujemy także inne rozwiązania, w tym korekcję wad postawy czy fizjoterapię dzieci.

Terapia manualna – wskazania

Terapia manualna jest zwykle zalecana pacjentom doświadczającym chronicznego bólu, ograniczonego zakresu ruchu, zablokowanych stawów lub osobom cierpiącym na problemy z mięśniami i tkanką łączną. Pacjenci z dysfunkcjami mięśniowymi i nerwów często korzystają z fizjoterapii manualnej. Osoba z bólem szyi lub pleców, problemami ze stawami biodrowymi, kolanowymi lub barkowymi może dzięki tej terapii zauważyć poprawę.

W praktyce to, jak przebiega terapia manualna, zależy od problemu konkretnego pacjenta i może obejmować różne techniki. Wspólnym mianownikiem jest to, że wszystkie formy terapii manualnej mają na celu poprawę mobilności i złagodzenie bólu.

Najważniejsze wskazania do wprowadzenia terapii manualnej to:

• bóle kręgosłupa (szyjnego, piersiowego, lędźwiowego),
  • bóle stawów obwodowych (np. stawów biodrowych,
  • kolanowych, ramiennych),
  • dysfunkcje stawów,
  • zespoły bólowe mięśniowo-powięziowe,
  • zaburzenia ruchomości stawów,
  • dysfunkcje narządu ruchu po urazach,
  • stan po operacjach ortopedycznych i urazowych,
  • bóle głowy o charakterze mięśniowo-szkieletowym,
  • skolioza i inne deformacje kręgosłupa.

Jakie są przeciwwskazania do terapii manualnej?

Pomimo wielu korzyści, nie każdy pacjent może poddać się rehabilitacji manualnej. Istnieją pewne przeciwwskazania do jej przeprowadzenia, wśród nich aktywne żylaki odbytu, organiczne choroby końca dróg pokarmowych, choroby zaburzające krzepliwość krwi czy osteoporoza w zaawansowanym stadium.

Również kobiety w ciąży powinny zrezygnować z terapii manualnej. Przyszłym mamom można polecić specjalnie dobrane do ich potrzeb metody fizjoterapii w ciąży.

Jak przebiega zabieg terapii manualnej?

Podczas pierwszej wizyty terapeuta przeprowadza dokładny wywiad z pacjentem, ocenia jego kondycję i ustala plan leczenia. Następnie, w zależności od diagnozy, fizjoterapeuta manualny używa różnych technik, aby poprawić funkcjonowanie ciała pacjenta. Te mogą obejmować rozciąganie, mobilizacje, manipulacje i inne.

Podczas seansu terapii manualnej pacjent może odczuwać pewien dyskomfort, ale generalnie zabieg nie powinien być bolesny. Jeśli pacjentowi doskwiera ból, powinien o tym poinformować terapeutę, który dostosuje technikę. Czasami słychać też chrzęst – to między innymi efekt powrotu stawów do prawidłowej pozycji.

TECHNIKI WYKORZYSTYWANE W TERAPII MANUALNEJ
W terapii manualnej terapeuci stosują często różne kombinacje technik, aby uzyskać najlepsze rezultaty. Warto w tym kontekście wskazać mobilizację stawów, czyli delikatne ruchy, mające na celu poprawę zakresu ruchu. Terapeuci często sięgają również po manipulację stawową, która polega na szybkim, kontrolowanym ruchu, mającym na celu zwiększenie mobilności.

Pani Magda jest świetną profesjonalistką, zabieg był wykonany z zaangażowaniem, a jednocześnie w bardzo miłej atmosferze. Pomogła mi pozbyć się przykrego bólu szyi. Samo miejsce bardzo schludne i z dobrym dojazdem - parking podziemny.

Anna

Dorota jest świetną fizjoterapeutką. Zdecydowanie pomogła mi rozpracować spięte mięśnie, po każdym zabiegu czułem że terapia podziałała. Ma szeroki wachlarz technik i bardzo dobrze ich używa. Jest bardzo miła i dokłada wszelkich starań aby pomóc pacjentowi. Polecam też interfizjo, umawianie się na wizyty jest bardzo gładkim i przyjemnym procesem.

Igor

Polecam, p. Magda błyskawicznie postawiła mnie na nogi (dosłownie!), pomimo nie najlepszych rokowań ortopedy. Dodatkowo czyste i ładnie urządzone miejsce z dobrym dojazdem, będę wracać.

Ania

Jak się przygotować do terapii manualnej?

Jakie są efekty terapii manualnej?

Terapia manualna – jaka jest cena?